Dølen skal være den viktigste kanalen for nyheter i Midt-Gudbrandsdalen. Vi kan ikke alltid klare å være først, men vi skal være best, når det gjelder. Vi skal også gi leserne “det lille ekstra”, med gode, nære og lokale vinklinger på sakene. Vårt motto er at Dølen kjenner Midt-Gudbrandsdalen best. Gjennomgående for arbeidet i Dølen er at vi skal vere avisa for “folk flest”, vi skal vektlegge og lytte til hva de som bor i vårt område er opptatt av, hva som er viktig i hverdagene, gjerne hos folk som vanligvis ikke kommer til orde i det offentlige ordskifte og som ikke til vanlig er synlige i media. Gjennom langsiktig arbeid med å få flere til å tørre å si hva de mener, vil terskelen etter hvert bli senka, og gjennom det kan en være med på å skape et mer levende lokalsamfunn.
På papir prioriterer vi å gå i dybden på saker og lage gode featureartikler og magasinsaker. Vi dekker kulturlivet, gjerne med en spesiell innfallsvinkel, og vi skal være gode på lokal sport og følge lokale, unge idrettsutøvere. Vi skal være flinke på å la unge stemmer komme til orde, og god bildebruk er viktig for oss.
Papiravisene er stort sett på 32 eller 28 sider. I tillegg produserer vi to ganger i uka et magasin for hyttefolket i vårt dekningsområde, Hyttemagasinet Gudbrandsdal. I 2017 ble det kun ett vårmagasin. I 2018 tar begge magasinene inn igjen på planen. Dette er et gratismagasin på 64 sider, i et opplag på 12000. I 2017 ga vi også ut ei NM-avis, i forbindelse med NM i langrenn del 2 på Gålå.
På nett har vi daglige oppdateringer, og jobber med å finne en god strategi for hvordan vi skal deske sakene, og også hvordan vi, som en liten redaksjon, skal organisere oppdateringene. Dette er en utfordring. Det er også en utfordring å snu tankegangen, fra å jobbe fra uke til uke med papiravis, skal en nå jobbe som en dagsavis og produsere saker hver eneste dag.
Dølen skal vektlegge å lage kvalitet på nett, men også etterstrebe å være først med hendelsesnyheter.
Dølen fikk betalingsløsning i mai 2017.