Vår målsetting er klar: «Vi skal hver dag vinne nyhetskampen. Ingen skal være bedre på nyheter fra Rauma enn Åndalsnes Avis.»
Vi har en avtale med leserne; når det skjer noe stort, så skal vi fortelle om det.
Ambisjonen er høg for ei lita lokalavis med begrensete ressurser. 4,5 redaksjonelle årsverk skal lage tre papiraviser i uka, fem temabilag i året på papir og daglig vinne nyhetskampen på nettet. Vi føler ofte at vi er ute i spagaten.
Og det er krevende, og det kan virke nesten håpløst enkelte ganger, når det skjer store hendelser i vårt lokalmiljø og større redaksjoner stiller med flere medarbeidere enn vi er i hele redaksjonen.
Sist høst måtte beboerne evakuere to ganger grunnet rasfare ved Mannen; torsdag 5. oktober til søndag 8. oktober og søndag 15. oktober til onsdag 18. oktober. NVE forsøkte ved begge evakueringer i 2017 å framprovosere et ras ved å pumpe vann ned i fjellsprekkene, uten å lykkes.
Da alarmen gikk kom TV2 med to medarbeidere, NRK hadde fire-fem, VG Nett var på plass med en medarbeider, NTB med én og våre dagsaviser Romsdals Budstikke og Sunnmørsposten var enkelte dager til stede med én til to medarbeidere.
Vi løste oppgaven med en gjennomført «nett først»-taktikk. Hyppig oppdatering av nettet, mange små artikler, videoer – i kombinasjon med enkelte direktesendinger på Facebook, for å skape interesse og være til stede som våre konkurrenter. Vi hadde til oss å være svært mange og hyppige oppdateringer. Vi så at dette var noe vi måtte for å konkurrere med de store. Og vi lyktes; vi solgte abonnement og mener at vi klarte i en ganske krevende situasjon å svare på avtalen vi har med leserne. Men det går ut over grundigheten, selvfølgelig. Og det er krevende å ved siden av skulle makte øvrig nyhetsdekning på en tilfredsstillende måte.
Vi forbereder oss på nye evakueringer og nye nyhetskamper. Mannen kan se ut til å bli en årlig begivenhet. Beboere har allerede vært evakuert fem ganger: 22. oktober-3. desember 2014, 18.–21. september 2015, 9.–14. august 2016, 5.–8. oktober 2017 og 15.-18. oktober 2017.
Dette året har vi også fått kjenne på sårbarheten i redaksjonen. Det merkes på produktet at en av våre medarbeidere har vært langtidssjukmeldt store deler av 2017. Selv om vi har hatt gode erstattere som vikarer, klarer de vanskelig å fylle hullet etter en fast og rutinert medarbeider.
Men det er grunn til å være optimistisk – til tross for ressurssituasjonen. For det går betydelig bedre opplagsmessig.
Det har vært gjort et godt og viktig arbeid over flere år for å spisse redaksjonen til kun å drive med innholdsproduksjon. I dag får vi verdifulle bidrag fra morselskap og konsernet på en lang rekke støttefunksjoner, alt fra IT-support til sideproduksjon og utvikling og drift av produksjonssystemer for papiravisa. Skal Åndalsnes Avis kunne stå i konkurransen, er vi nødt til å samdrifte med andre mediehus.
Produktutvikling/satsinger
Vi startet i siste halvdel av 2017 en ny serie «For ei dame». Media domineres i altfor stor grad av menn, og portrettserien er et forsøk på å løfte damer og jenter opp og fram. Du møter ikke Raumas aller mest kjente ansikter, men mange andre som fortjener oppmerksomhet for det de står for og det de gjør.