2017 viste seg å bli et formidabelt år for iTromsø. Ikke bare opplevde vi for andre år på rad opplagsøkning, veksten var på hele 18 prosent, en av de største i landet. Lesertallet fortsatte stigningen vi har hatt de siste årene, og vi passerte den magiske
50.000-grensa. 51.000 er det nye gylne tallet.
Den fine utviklinga vi opplevde i 2016 når det gjelder rekruttering av digitalabonnenter har fortsatt, i tillegg har vi hatt en økning når det gjelder annonser, noe som gir avisa den første topplinjeveksten på 25 år
Det meste av grunnen er at avisa har vært i en god stim redaksjonelt, hvor vår politiske dekning har tatt syvmilssteg, nyhetsdekningen er skjerpet og vi har vært mer på banen når det gjelder å få satt søkelys på ting. Stadig oftere opplever vi at saker vi er først ute med setter dagsorden nasjonalt.
Våre avsløringer rundt dårlige praksiser i kommunen, grove regnefeil rundt veiutbyggingsplaner og problemene i Visit Tromsø har alle skapt stor debatt. Avsløringene rundt Hålogaland Teaters gratisbillettpraksis og uthenging av barnevernansatte på Facebook har begge skapt presedens.
Det som overrasker mest er at iTromsø har tapt så lite digital trafikk, selv om vi i 2017 har lagt mer vekt på å få inn plussabonnenter. Digitalabonnentssatsningen har resultert i en økning når det gjelder abonnenter totalt. Ikke bare passerte vi nivået for 2016, i løpet av året hadde vi passert selv 2012-nivået for abonnenter, noe som er unikt i landssammenheng.
Nedgangen på papir har også vist seg mindre en antatt, sannsynligvis fordi leserne er fornøyde med det de får servert redaksjonelt.
Stig Jakobsen
sjefredaktør