Harstad Tidende kan se tilbake på 2017 som et godt år. I mediehusets 130. år kunne vi kvittere ut et år som økonomisk sett ble veldig bra. Drøye millionen bedre enn budsjett må vi si oss svært godt fornøyd med, ikke minst tatt i betraktning at vi i en mellomperiode slet relativt tung inntektsmessig. En god sluttspurt og målrettet satsing med nye prosjekter, ga imidlertid god uttelling.
Opplagesmessig noterer vi oss en nedgang på 70. Sett i lys av de siste års kraftige nedgang, er dette en positiv utvikling som må ses på som et bevis på at trenden er i ferd med å snu. Inngangen på 2018 bekrefter dette.
Pluss
2017 ble året da vi for alvor satte fokus på Pluss og brukerinntekter. Allerede i 2016 satte vi et offenstivt mål om en Pluss-grad på 50 prosent. Denne er videreført i 2017, og noen dager har vi også vært oppe i 70 prosent. Vi har i dag et mål om 50.000 Pluss-visninger på ukebasis, og dette er et mål vi stort sett klarer å nå. Det betyr at vi i nær fremtid må justere målet. Vi ser imidlertid at andelen brukere har stått i ro i lang tid, (ca. 45 prosent av registrerte brukere på ukebasis) så her må vi foreta oss noe. Målet er 50 prosent på relativt kort sikt.
Digital trafikk
Det er imidlertid ikke til å legge skjul på at graden av plussing påvirker det vi omtaler som "gratistrafikken". Denne er gått betydelig ned, hvilket også har sammenheng med at autorefresh på pc og desktop ble slått av. Vårt nedjusterte mål i dag er 80.000 sidevisninger i døgnet, hvilket også er en utfordring å nå på dager hvor vi legger gode saker bak "betalingsmur". Å "balansere" Pluss-trafikken mot gratistrafikken er med andre ord en komplisert øvelse, da det ene naturligvis påvirker det andre. Utfordrende er det også å få våre abbonenter til å forstå at et abbonnement på Harstad Tidende også har en digital dimensjon. I altfor stor grad bedømmes og måles vi på papiravisen. Det er en utfordring som vi har eierskapet til, og som vi for alvor må ta tak i. Vi må på en bedre og tydeligere måte kommunisere ut til våre lesere at de ferske nyhetene får de først på nett.
I likhet med andre mediehus har vi en digital vekst på mobil, mens classic viser til en liten nedgang. Det skal også nevnes at vi er blant mediehusene i Polaris som har mest nedlasting av eavis.
Redaksjonell satsing
Sett fra et redaksjonelt ståsted er det hyggelig å kunne konstatere at vi i 2017 har holdt et godt redaksjonelt nivå - i alle kanaler. Vi har "Første og fremst" som vårt slagord, og i all beskjedenhet er vi først ute med de aller fleste nyhetene. Sånn skal det jo også være.
Undertegnede har i det 130. året kjørt et prosjekt kalt 130 år - 130 historier, der jeg gjør videointervju med 130 personer. Dette er et feelgood-prosjekt som er blitt godt tatt imot. I skrivende stund har vi publisert 80 intervjuer med et visningstall på 1.500 i gjennomsnitt. Dette anser vi som veldig bra. I tillegg til å være god underholdning, har dette gitt oss mye trening i videoproduksjon som også innebærer flerkameraproduksjon.
Her kan du se et eksempel
I og med at papirproduktet fremdeles står så sterkt blant våre lesere, har vi også oppgradert produktet med en magasindel på samme rygg hver tredje uke. Magasinet Puls belyser dags- og sesongaktuelle tema over ca. 20 sider. Artiklene publiseres også på nett, naturligvis forbeholdt våre abonnenter.
2017 ble også året vi satset mye på eventer. Blant annet kjørte vi en lederkonferanse som fikk en god mottakelse.
Vi har også vært bevisst vårt samfunnsansvar i forhold til utviklingen av Harstad sentrum. Et sentrum som har fått merke etablering av kjøpesenter utenfor sentrumskjernen, samt innføring av bomring rundt Harstad. Harstad Tidende har satt dagsorden med vår dekning, samt kommentarer og lederartikler. I desember tok vi også tak og laget et event i sentrum. Dette med en to timer lang direktesending på ht.no som ramme. Dette ble intet mindre enn en stor suksess, og sjelden har vi fått så gode tilbakemeldinger på vårt samfunnsengasjement. Dette gjør vi nå til en årlig happening. I tillegg kommer vi i inneværende år til å arrangere en sommerfest etter samme mal, bare noe større. Blant annet skal vi arranger en bykamp mellom fire byer i vår region.
Regionperspektivet
Harstad Tidende kommer ut i en spennende region hvor det skjer mye. Ikke minst er det stor spenning og forventninger knyttet til Evenes militære flyplass, som blir en fremskutt kampflybase til hovedbasen på Ørlandet. I tillegg er det store samferdselsprosjekter på gang. Harstad Tidende skal være ledende på disse nyhetene, og derfor ansatte vi 2017 en journalist som skal ha hålogalandsregionen som fokusområde. Vi snakker da primært om samferdsel, næring, politikk og forsvar.
2018
For å se litt inn i året vi nettopp har tatt i bruk, kommer vi til å skyte fart når det gjelder levende bilder. Vi har øremerket to stillinger til dette, og vi har en rekke prosjekter på gang. Mer om det i neste årsrapport.
Kjell Rune Henriksen, sjefredaktør